Sunday 24 April 2011

MASA KECIK2 SIRI SEMBILAN


Mungkin ada yang nak tanya apa jenis permainan budak2 masa dulu2 di kampung. Sebenarnya banyak permainan yang aku dan kawan2 suka lakukan pada masa dulu, waktu kecik2. Tapi yang jelasnya tak ada jenis permainan yang boleh kita orang main sorang2. Tak macam sekarang, permainan ' game' yang disukai oleh budak2 sekarang boleh dimain secara sendirian tanpa perlu kawan.

Permainan dulu2 banyak berkait dengan keadaan sekitar kita, yakni permainan yang bergantung kepada apa yang ada di sekeliling kita. Umpamanya permainan yang berkait dengan biji buah getah seperti berlaga buah getah  dan congkak ( untuk budak2 perempuan) . Kemudian ada permainan berkait dengan getah ikat( rubber band) seperti main tikam2. 

Kadang2 main dekcok, main guroh, main berambat, nusuk, hingguk batang nyiur tumbang, berlaga semut, tuju lubang, bidas burung, cari belalang dan banyak lagi yang aku pun dah tak berapa ingat. Yang jelas memang sangat enjoy, kadang2 lewat petang baru balik ke rumah. Kemudian kena prepare jawapan yang munasabah untuk mengelak dari dimarah oleh arwah ayah.

Kalau musim menuai padi, aku dan kawan2 suka ke sawah, kita orang main kejar belalang. Yang favorit adalah belalang ' lembu' sebab saiz dia besar dari belalang lain. Kadang2 berebut belalang hingga putus kepala belalang dan ada kalanya putus perut dia. Semua melepas. Belalang yang aku dapat tangkap, aku masukkan ke  dalam botol oren, bawa balik ke rumah , buang sayap, tarik kepala dia dengan perut2 sekali, masuk garam kunyit , goreng dan makan dengan nasi panas. Enak.

Kalau musim padi belum masak, aku suka juga ke sawah cari ikan dengan cara kail, tahan taut, tahan tuai, tahan lei, bubu , temila dan macam2 lagi. Kalau perian 'ikan naik atau' ikan turun' memang sangat seronok. Sebabnya  ikan2 seperti puyu, sepat, seluang suka main atas batas sawah, jadi aku tangkap begitu saja tanpa menggunakan sebarang alat. Kadang2 boleh dapat hampir secupak ikan2 kecik dan besar. Ikan2 tersebut
biasanya arwah emak buat masak  lemak, goreng atau pais.

2 comments:

  1. main dekcok, main guroh, main berambat, nusuk, hingguk batang nyiur tumbang, berlaga semut, tuju lubang, bidas burung, cari belalang..

    wahhh...could u kindly explain each games in details except for nusuk and cari belalang..that one i know..hahaha

    and..y u no eat belalang now ?? no where to be found eh ?? heee ~

    ReplyDelete
  2. i main sep sep sep..tom tom tom
    and i dont eat insect, harap mklm.

    ReplyDelete