Wednesday 23 March 2011

MASA KECIK2 SIRI LAPAN

Ingat tak cerita pokok sawo nilo yang banyak di depan rumah aku itu? Ya , pokok sawo nilo itu rajin sekali berbuahnya. Tak kira musim. Buah2 yang dah tua kita orang petik, kemudian peram dalam tempayan 'spare' yang arwah emak tak pakai untuk simpan air atau untuk 'jeruk' buah pinang. Memeram buah sawo nilo ni kena tau tekniknya, tak boleh guna sebarang daun untuk dibuat penutup tempayan. Biasanya aku guna daun getah atau daun 'napir'. Pantang guna daun pisang takut nanti sawo nilo tak masak , jadi 'kerang'. Agaknya daun getah atau daun napir banyak release agas 'acytelene' { C2H2 }yang membantu proses pemeraman. Biasanya tiga malam tempayan sudah boleh dibuka dan sawo nilo dah cukup masak untuk dimakan.

Kalau berlebih, kadang2 arwah emak suruh  jual sawo nilo tersebut kepada jiran2 yang berminat. Kalau tak silap, aku  jual 10 biji untuk 10 sen. OK lah tu untuk standard kampung pada waktu itu. Ada seorang jiran yang aku panggil Tok Esoh Tuli, dia ni suka beli buah sawo nilo yang belum diperam. Jadi kenalah jual lagi murah, 15 biji untuk 10 sen. Katanya nak peram sendiri. Pandai dia. Tok Esoh Tuli ni seperti juga Wak Limoh, suka berkemban bila  datang ke rumah aku ketika nak beli sawo nilo. Satu perkara yang istimewa Tok Esoh tuli ni, dia selalu sangat 'histeria' terjerit terlolong bila datang menjenguk sesiapa saja orang kampung yang sakit demam. Tak tau lah apa masalah dia. Orang lain yang sakit dia pula yang menjerit.

Ada satu mitos orang kampung berkait buah sawo nilo. Bila makan kena hati2, takut tertelan bijinya. Kalau tertelan biji dia, lama2 akan tumbuh dalam perut dan anak pokok  sawo nilo akan tumbuh melalui mulut. Masa itu aku tak dapat bayangkan jika  ada pokok yang tumbuh dalam perut lalu daun2 dan pucuknya keluar ikut mulut. Memang takut yang amat sangat. Sebenarnya orang tua suruh kita berhati2 bila makan, jangan gelojoh sebab biji sawo nila ni  besar ukurannya,keras dan bentuknya berbucu agak tajam.  Bukan macam biji jambu yang kecik2, boleh telan walau banyak manapun, tapi 'torture' dibuatnya  bila   nak keluar nanti.

3 comments:

  1. sayo nok terra make sawo nilo lah.. wujuk lagi ko?

    ReplyDelete
  2. sawo nilo ni menda sbenanye ?? hahaha

    ReplyDelete
  3. errr itik nila i tau la...hehehe

    ReplyDelete