Wednesday 2 March 2011

Mukaddimah

Haa hari ni nak mula tulis sbg blogger profesional. Nak tulis pasal politik, aku bukan politikus, nak tulis pasal ekonomi, aku bukan ekonomis, nak tulis pasal agama, aku sendiri pun tgh belajar lagi. Nak tulis pasal sosial, aku bukan sosialis. Nak tulis pasal kuda, aku bukan ada dijangkiti kudis, nak tulis pasal seks, aku bukan seksis. So aku nak tulis pasal aku sendiri lah. zaman kecik2, zaman sekolah rendah, menengah, zaman muda2, zaman remaja, zaman dah kerja, zaman kawin tak sempat bercinta, zaman dapat anak, zaman dapat nantu, zaman dapat cucu.

Haa kenapa pilih nama GOBEK TEMBAGA? Nak tau ke? Orait.
Gobek itu (read: go back) adalah sejenis peralatan yang digunakan oleh orang dulu2, warga maslah katakan, untuk membantu mereka ketika makan sirih. Tau tak makan sirih tu bagaimana? Makan sirih tu biasanya oleh wanita2 berumur di kampung2  dulu2. Yang dimakan: daun sirih dicalit sedikit kapur ( CaCo3), sedikit gambir dan  irisan pinang( Areca catechu). Yang ada gigi OKlah, boleh kunyah. Yang ompong macam aruah nenek saya dulu, terpakasalah guna GOBEK untuk hancurkan ramuan tadi , bila dah hancur baru boleh makan. Caranya: Masukkan daun sirik bersama ingredient2 tadi kedalam gobek, kemudian gobeklah sepuas2 hingga hancur lumat. Aruah nenek saya dulu gobeknya dari buluh  species kecil kira2 saiz lengan Aiman cucu saya yang dok Kuantan tu. Penggobeknya juga dari buluh . Menggobek tu semacam kita menumbuk sesuatu dgn lesung.
Bagi yang kaya , gobeknya tu dibuat dari tembaga, Cu, copper.Tentu specialkan. Tak berkarat. Tapi disadvantagenya gobek tembaga ni kalu dah barbau busuk, susah nak hilang, sebab tembaga sejenis logam yang boleh serap bau. Ada satu cerita di kampung saya dulu2. Seorang cucu yang nakal telah dengan sengaja melepaskan KENTUTnya ke dalam gobek tembaga neneknya. Apa lagi bau kentutnya tak hilang2 sampai termuntah neneknya bila makan sirih yang telah digobek dgn gobek kontaminated dgn kentut cucunya.

2 comments: