Saturday 5 March 2011

MASA KECIK2 SIRI EMPAT

Bercerita mengenai rumah  aku  yang tak ada jamban itu, binaannya sangatlah sederhana. Rumah kayu tipikal rumah kampung di Kelantan waktu itu iaitu mesti bertiang, tapi taklah sampai seribu. Lantai kayu, dinding kayu, bahagian dapur dinding dari buluh yang dianyam, tak ada celing terus nampak bata genting yang jenis tipis popular di Kelantan dan selatan Thai.

Ada pula bahagian 'open air' dalam rumah yang dipanggil 'jemuran'. Lantai jemuran ini dibuat dari belahan batang nibung atau batang pinang. Sekali sekala kaki aku  terjerlus bila susunannya tidak rapat. Fungsi jemuran: tempat arwah emah jemur padi yang dibentangkan dalalm belulang lembu, tempat letak tempayan2 yang diisi  air dari perigi atau air hujan untuk cuci kaki, basuh pinggan dan AIR MINUM. Kalau nak kencing di waktu malam, kami kencing atas jemuranlah. Di bawah jemuran selalu ada  air bertakung, kotor dan berwarna hitam, aku panggil ' air ca' . Walaupun kotor, kalau terjatuh sudu atau apa saja hatta kalau ikan yang sedang disiang sekalipun ke dalamnya, terpaksa aku kena turun ambilkan.

Perabut yang ada hanya jenis murah iaitu sebuah lemari pakaian, sebuah lemari untuk menyimpan kitab2 agama arwah ayah, sebuah mesin jahit Singer antik, katil dan meja tulis made in kampung Tapang.

Ruangan dapur hanya didindingi oleh dinding dari buluh yang dianyam, senang untuk arwah emak gantung senduk, sodek,  periuk dan sebagainya. Tinggi dinding buluh ini tidaklah sampai ke perabung, jadi ada ruang kosong yang jadi laluan angin. Bila malam' airy' macam ada aircon!. Tapi kalau hujan tentu tempias. Pada satu malam ada seekor burung hantu datang bertenggek kat atas dinding buluh ini, agaknya nak cari tikus yang banyak di bawah dapur. Walaupun ia singgah sekejap terkejut sakan kita orang, kebetulan waktu itu arwah ayah tiada di rumah,  sedang bermusafir ke Kedah. Nasib baik burung saja , kalau dibawanya hantu sekali tak tau nak jadi apa!

Arwah emak masak menggunakan  dapur kayu yang dibuat berbentuk seperti meja empat segi. Di atas dapur penuh dengan abu dan arang, kadang2 sempat juga kucing berak di atasnya.  Di bawah dapur tempat simpan kayu api, sebab itu banyak tikus.

Di sebelah ruang dapur ada satu ruang khas dengan dinding bilah kayu jenis murah yang disusun jarang2 untuk tempat budak2 kampung belajar  ngaji Quran. Budak2 yang datang ngaji kena angkut air dari perigi/telaga  terlebih dulu, penuhkan tempayan2  baru boleh masuk ngaji,  sebab itu air tempayan selalu tak kehabisan hingga kadang2 sempat jadi tempat jentik2 berenang.

Di bawah rumah atau kolong dijadikan tempat   simpan basikal unta arwah ayah, tempat pengisar padi, ada reban ayam itik dan tempat tambat lembu bila  malam.

Di depan rumah ada sebuah pondok kecil bertiang empat dan dibuat sepenuhnya dari kayu serta beratapkan zinc. Itulah rumah padi atau baloh iatu tempat simpan padi lepas musim menuai. Kalau di Amerika orang panggil silo!. Di bawah baloh penuh dengan taik kambing kerana disitulah juga tempat tambat kambing dan biri2 bila malam.

1 comment:

  1. ohhhh...y u no story the funny part of the jamban..if got pictures would be much more funnier...hehehehee ;p

    ReplyDelete