Sunday 13 March 2011

MASA KECIK2 SIRI TUJUH

Arwah ayah untuk menambahkan pendapatan sekali sekala buat ' nyiur kering ' atau kopra. Arwah ayah beli buah2 nyiur di pokok dari orang kampung, masa itu 10 sen sebiji. Kena upah pula Jusuh Beruk untuk petik. Yang panjat kelapa bukan Jusuh, tapi beruk dia. Aku lupa berapa upahnya. Yang aku masih ingat arwah ayah beli kelapa secara hutang, dibayar bila dah jual 'nyiur kering'nya.
Kadang2 seronok juga bila kena tolong arwah ayah punggut buah2 kelapa untuk dibawa ke tempat menyalai di depan rumah kita orang. Kudrat aku masa itu hanya mampu angkut sebiji kelapa saja sekali angkut. Time pecahkan buah kelapa paling seronok sebab nak cari buah kelapa yang ada 'tumbung', boleh makan. Isi kelapa yang dah dikopek disalai di atas penyalai. Satu minggu sudah jadi 'nyiur kering', masuk guni jalur dan panggil Cina Kota Bharu yang datang beli dan muat dalam van. Dari hasil jualan yang tak seberapa dengan sedikit untung,   arwah ayah belilah  apa2 keperluan dapur dan benda2 lain untuk kegunaan sekeluarga.

Dengan pendapatan arwah ayah yang tak seberapa itu, dapatlah menghantar kakak kedua yang aku panggil "Kak Nik" untuk bersekolah di Sekolah Arab Naim Lilbanat di Kota Bharu. Mengikut Kak Nik, waktu aku dalam dukungan, mungkin sebelum berumur setahun, beliau sudahpun belajar di sekolah Naim, aku kira tahunnya 1953.  Kak Nik tinggal bersama rakan2 ssatu sekolah, menyewa pondok kayu di sebelah rumah Haji Nik Yahya di Jalan Kelocor seperti yang aku kisahkan sebelum ini. 

Kerap juga arwah ayah  berbasikal ke tempat Kak Nik untuk hantar beras, kelapa dan kayu api dan mungkin sedikit duit saku. Kalau arwah ayah tak ke tempatnya,  Kak Nik akan balik di hujung minggu untuk ambil bekalan ration tersebut. Bila Kak Nik balik, aku paling seronok sebab sudah tentu dia akan bawa ole2 dari Kota Bharu kegemaran aku seperti 'biskut hancur ', jagung rebus, kacang rebus dan kadang2 buah pauh siam. Itu saja yang Kak Nik mampu beli. Itu pun mungkin Kak Nik berjimat yang amat sangat dari wang sakunya supaya dapat menggembirakan adiknya ini yakni AKU.  Thank you very very much Kak Nik.. Semoga Allah swt selalu merahmati Kak Nik

Kakak sulung dan kedua2 abang hanya bersekolah sekerat jalan saja. Habis sekolah rakyat di kampung , kakak sulung tak sambung ke mana2 walaupun mengikut ceritanya sendiri kepada aku, kakak sulung yang aku panggil Kak Wan layak untuk memohon memasuki kolej yang melatih guru2 perempuan  Melayu. Kedua2 abang pula hanya belajar separuh  jalan saja  di  Maahad Muhammadi Kota Bharu. Aku tak pasti kenapa mereka berdua berhenti belajar, mungkin gagal dalam peperiksaan atau  memang dah  tak berminat.

No comments:

Post a Comment